برای استعلام گواهی معاینه فنی خود اینجا کلیک کنید
درباره صدور گواهی چشمی خودرو های دوگانه سوز :
معاینه فنی برای چه خودرو هایی لازم است ؟
همانطور که گفتیم، معاینه فنی مهر تاییدی بر عملکرد استاندارد و سلامت خودرو است. طبق تعریف سازمان استاندارد کشور، خودروهای موجود در کشور با شرایط زیر، ملزم به انجام تستهای معاینه فنی هستند:
- خودروهای داخلی تولید سال 1395 و قبل از آن
- خودروهای وارداتی تولید سال 2016 و قبل از آن
- خودروهای حملونقل عمومی تولید سال 1398 و قبل از آن
تفاوت معاینه فنی خودروهای بنزینی با دوگانهسوز
خودروهای بنزینی تنها باید معاینه فنی بنزینی را بگیرند ولی برای خودروهای دوگانهسوز بازرسی چشمی از مخزن نیز انجام میشود. گاهی اوقات پس از بازرسی چشمی از مخزن، برای یک خودرو دوگانهسوز تشخیص انجام آزمون هیدواستاتیک نیز داده میشود. درنتیجه چنین خودروهایی باید سه مرحله آزمون هیدرواستاتیک، بازرسی چشمی از مخزن و معاینه فنی عادی را پشت سر بگذارند.
مراحل معاینه فنی
1- پذیرش خودرو
اولین گام در زمان ورود به مراکز معاینه فنی، ثبت اطلاعات توسط ناجا و دریافت اطلاعات کارت خودرو توسط یک دوربین پلاکخوان است. اگر بهصورت اینترنتی نوبت گرفته باشید که هزینه معاینه فنی را اینترنتی پرداخت کردهاید، اما اگر بدون دریافت نوبت مراجعه کرده باشید، اطلاعات شخص و هزینه نیز در این قسمت دریافت میگردد.
2- بررسی ظاهری خودرو
هر نوع تجهیزات اضافه غیراستاندارد مانند چراغ زنون و رینگ اسپورت میتواند موجب مردودی شما در همین مرحله شود. در این مرحله، ظاهر خودرو شما از نظر موارد زیر بررسی خواهد شد:
- سالم بودن شیشهها، آینهها و برف پاککن
- سالم بودن چراغها (نور بالا، نور پایین، ترمز، راهنما، دنده عقب، چراغ پلاک)
- وضعیت لاستیکها
- داشتن کمربند ایمنی و بوق
- بررسی صدا و دود خروجی از اگزوز خودرو
- نداشتن روغنسوزی
- استاندارد بودن ظاهر خودرو
3- تست آلایندگی خودرو
سپس خودرو در دور آرام قرار گرفته و رنگ و میزان دود و آلایندههای خروجی از اگزوز مورد بررسی قرار میگیرد.
4- بررسی فنی چراغ های جلو
این مرحله برای تست میزان انحراف نور خودرو و سطح تحت پوشش آن به کمک کامپیوتر انجام میشود.
5- تست لغزش جانبی
سپس میزان انحراف خودرو پس از لغزش خودرو روی دستگاه مخصوص آن سنجیده خواهد شد. اگر میزان انحراف خودرو بهازای هر 1 کیلومتر، بیشتر از 7 متر باشد، خودرو مردود میشود. در این مرحله باز و بسته بودن دهانه چرخها نیز بررسی میشود.
6- بررسی کمک فنر
با توجه به این که عمده تصادفات و حوادث رانندگی در کشور ما مربوط به کمک فنر است، این تست اهمیت بسیار بالایی دارد و در آن میزان سلامت فنرها و سیستم تعلیق خودرو سنجیده میشود.
7- بررسی ترمزها
در این قسمت مهم، شتاب ترمز و قدرت و کارایی آن سنجیده میشود. هر دو ترمز یعنی ترمز دستی و ترمز اصلی خودرو در این مرحله تست خواهند شد.
8- بررسی سیستم تعلیق
در اینجا آزمونی مشابه به مرحله 5، یعنی تست فنرهای خودرو، انجام میشود. یکی از وظایف سیستم تعلیق خودرو، جذب نوسانات وارد شده بر چرخها بر اثر ناهمواریهای زمین و جاده است که روی کیفیت سواری تاثیرگذار است. کنترل خودرو نیز تحت تاثیر سیستم تعلیق آن است، درنتیجه نباید اهمیت این آزمون را دستکم گرفت.
9- تاییدیه دریافت معاینه فنی
اگر خودرو شما در تمامی مراحل پذیرفته شود، تاییدیه معاینه فنی شما در سیستم سیمفا ثبت خواهد شد و میتوانید به تردد امن خود در سطح شهر و جادهها ادامه دهید. در گذشته، نشان یک ساله معاینه فنی نیز به رانندگان داده میشد تا آن را روی خودرو خود بچسبانند؛ اما دو سال است که دیگر تمام این مراحل اینترنتی شده است و نیاز به چسباندن آرم معاینه فنی روی شیشه ماشین هم نداریم.